Jak nie stać się ofiarą oszustwa bankowego?
Ostatnio coraz częściej słyszymy o oszustwach, które polegają nam tym, że do klientów dzwoni nieuczciwa osoba, podająca się za pracownika banku. Co gorsze dzwoniący numer wyświetla się właśnie jako numer bankowy, zapisany w danym telefonie. Poniżej przedstawiamy kilka rad, które pomogą uchronić się przed niebezpieczeństwem utraty środków pieniężnych.
Na czym polegają oszustwa telefoniczne?
Sposób działania oszustów polega na tym, że dzięki specjalnym manipulacjom pozyskują od ofiary potrzebne dane. Dokładny opis ostatnich takich oszustw w całej Polsce opisano w serwisie internetowym NewsInfo.pl. Zazwyczaj oszust próbuje nakłonić rozmówcę do zainstalowania specjalnej aplikacji, która służy do pozbawienia danej osoby pieniędzy z rachunku bankowego. Czasami oszust prosi także o to, by rozmówca przelał swoje pieniądze na inne konto i tutaj również później dochodzi do kradzieży.
Jak się ustrzec przed oszustwami?
Rozmowa z oszustem często rozpoczyna się o tego, że informuje on rozmówcę, iż dokonano próby przelania pieniędzy z konta klienta banku. Co ciekawe, gdy klient w międzyczasie sprawdzi swój rachunek przez Internet i dostrzeże, że nic się nie zmieniło, otrzyma odpowiedź, że bank to zablokował i dlatego wszystko wygląda jak wcześniej. Jak widać oszuści są przygotowani na każdą ewentualność i mogą łatwo zmanipulować wybraną osobę. Zwykle również oszust podający się za pracownika bankowego zapewnia, że dane klienta są bezpieczne, bank zgłosi sprawę na policję, jednak klient musi zainstalować specjalną aplikację.
Czujność to podstawa
Zawsze w takich sytuacjach trzeba zachować czujność zwłaszcza, że oszuści stosują szereg technik, które mają uwiarygodnić cały proces. Podają oni swoje dane oraz używają specjalnych formułek służbowych, tak by rozmówca uwierzył, że rozmawia z prawdziwym pracownikiem banku. Każdy klient banku powinien pamiętać o tym, że banki nigdy nie wymagają instalowania określonych aplikacji ani nie pytają o to, jaki system dana osoba ma w swoim smartfonie. Cała sytuacja jest bardzo niebezpieczna, bo oszust może przejąć nie tylko pieniądze z konta ale dzięki posiadaniu wszelkich danych może także na daną osobę zaciągnąć kredyty. Ponadto warto pamiętać o tym, że pracowników bankowych obowiązuje pewien sposób rozmowy z klientami. Jeśli więc ktoś rozmawia z nami używając potocznych słów, powinno to wzbudzić czujność. Jeśli zaniepokoi nas cokolwiek innego w takiej rozmowie, najlepiej jest się rozłączyć i samodzielnie zadzwonić lub udać się do banku.
Zjawisko oszustw bankowych niestety w ostatnich miesiącach przybiera na sile, dlatego warto poznać podstawowe metody działania oszustów, by móc sie lepiej przed nimi chronić. Wskazane jest by tę wiedzę rozpropagować wśród bliskich, edukując także osoby starsze.